Jurnal de vacanta in Salento…


Salutare tuturor!!!

Iata-ma din nou la scris, as fi vrut sa incep cu reteta, cu o idee (ca am adunat multe in perioada asta) insa as vrea mai intai sa va impartasesc putin din vacanta noastra binemeritata din care ne-am intors pe 10 septembrie. Vroiam doar sa spun ca vacanta noastra a inceput in ziua in care prietena mea a decedat si despre care am scris ultima data…

Deci, cum va spuneam intr-un post mai vechi, anul acesta am ales sa mergem in vacanta in Puglia, o regiune in sudul Italiei, mai precis tocul cizmei🙂. Zona se numeste Salento, se afla la Marea Ionica (tocul Italiei cum spuneam mai sus)  si este caracterizata de o arhitectura bogata si variata in care predomina fara discutie Barocul, de o vegetatie mediteraneeana bogata la puterea 20 -a pe care eu absolut o ador, de plaje foarte frumoase (nu degeaba cateva din ele sunt denumite „bora bora” sau „maldivele din Salento”), de mult ulei de masline, de multa liniste si pace.

Am ales sa inchiriem o vila si am plecat in 4 – noi si sora mea cu sotul ei. Am locuit intr-o mica localitate la 2 pasi de mare, localitate ce se intinde intr-un vast parc natural si protejat din Salento si care se numeste Marina di Ugento. Casa in care locuiam era o minunatie de casa, cu o gradina vasta de 2000 metri patrati, cu o parte a gradinei mereu la umbra sub pini marini in care proprietarii au legat 2 hamace pentru turistii ca noi…care dupa un an de munca , de haos, de trafic, de stress, abia asteapta sa leneveasca de dimineata pana seara intr-un hamac la 1300 km distanta de casa (cam asta e distanta plus minus de Milano, unde locuim noi). Evident la noi nu a fost doar hamacul🙂. Proprietarii vilei erau foarte draguti si des ne aduceau diverse gustari locale, sau pasta de ardei iute facuta de ei etc. Oamenii aici sunt foarte primitori, calzi , deschisi si pozitivi, nu au nimic din stresul nostru de toate zilele. Bine, au soare aproape tot anul, marea la 2 pasi, clima e blanda si iarna temperatura nu depaseste 13 -15 grade ziua deci motive de stres nu prea au. Singurele zgomote care ne mai trezeau dimineata pentru 2 minute dupa care ne adormeam din nou erau: ratele salbatice si un caine al unei vecine…vis a vis de casa noastra aveam o balta de forma unui canal incarcata  de salcii si nuferi, unde poposeau rate salbatice!

Primul lucru pe care l-am facut a fost sa cumparam ulei de masline atat pentru perioada vacantei cat si pentru acasa, deci am facut plinul pentru un an de Milano…in toata zona Salento /Puglia  veti gasi maslini, este plina de plantatii toata regiunea. Unde te uiti vezi maslini, am impresia ca agricultorii se ocupa numai cu productia de ulei de masline, este splendid sa vezi doar acesti pomi oriunde ti-ai intoarce privirea. Binenteles ocupatia de baza este agricultura (legume, fructe, ulei, vin) , turismul si pescuitul. Langa casa noastra am descoperit casa unui „taran” care vindea fructe, legume, ulei extravirgin de masline si vin rosu si alb, toate facute de ei…atat ne-a trebuit! In fiecare zi cumparam legume proaspete si fructe iar preturile erau pe jumatate la cat le gaseam in magazine/supermarketuri insa calitatea era net superioara evident. Si era si la 2 pasi de casa :)….cumparam (ca si exemplu) 2-3 vinete, 3 dovlecei verzi, 4-5 rosii, ceapa rosie mai dulce, pepene, busuioc, patrunjel, usturoi, struguri, ardei iute…plata nu sarea de 10-11 euro circa!!!

Sotul meu dupa cum stiti adora sa gateasca iar pentru el vacantele sunt ideale pentru gatit. O sa ma intrebati de ce, pentru ca in vacanta de obicei vrem sa lasam gatitul, spalatul etc acasa si sa ne relaxam doar. El se releaxeaza si gatind mai ales ca in fiecare zona din Italia in care punem piciorul, gasim alimente/produse locale si de sezon care fac deliciul celor ce adora bucataria. Asta de fapt e baza pe care orice mare bucatar/chef trebuie sa o aiba – sa aleaga ceea ce are la indemana in acel anotimp/sezon si sa nu caute altceva (exemplu – ciuperci in iulie sau vinete iarna).

Binenteles in fiecare zi eram la plaja si foarte des schimbam locatia – fiind cu masina am reusit sa ne deplasam fara probleme. Aveam la 800 metri o mica plaja care se numea Lido Pineta, superba, o mica laguna in care ajungeai trecand mai intai printr-o padurice de pini marini! Apoi am descoperit plaja Bora Bora si am mers vreo 3-4 zile doar acolo pentru ca ne-am indragostit absolut de plaja, de apa, de linistea care ne inconjura…

Mancam rosii zilnic, burata (branza specifica din Puglia de care am mai vorbit), dovlecei. Mancam bruschette cu rosii si usturoi sau doar cu ulei de masline si sare, mancam legume zilnic, peste foarte des, am mancat si paste, am facut si un gratar de carne intr-o zi , ce sa mai, am dus-o boiereste mai ales ca am avut bucatarul cu noi in vacanta! Am baut vin of course aproape zilnic si am descoperit si vinul pe care il face Al Bano, sper ca va amintiti cantaretul – el este originar din Puglia unde are o mosie imensa si unde cultiva vin, ulei etc. Familia lui este de agricultori si el a continuat aceasta  traditie producand vin, de altfel foarte bun , va pun o poza cu sticla pe care am ales-o sincer numai citind numele! FELICITA este numele vinului si a fost cuvantul care ne-a marcat aceasta vacanta.

Vremea a fost superba, cand am ajuns noi tocmai scazusera temperaturile de la 43-40 ° la 32/35°!!! Apa avea probabil in jur de 28-30 grade, a fost si vant timp de vreo 3-4 zile insa a fost exact pe placul sorei mele care adora valurile.

Am vizitat Lecce, orasul cap de provincie care te impresioneaza instantaneu! Arhitectura baroc, centrul istoric vechi si cladirile care dateaza de la inceputul sec. al XV-lea, fac din Lecce perla Pugliei! Este denumit Florenta din Sud si sincer nu te astepti sa ramai atat de impresionat…insa ramai fara discutie! Basilica di Santa Croce este simbolul orasului, urmeaza multe biserici, oriunde intorci privirea vezi un monument, un palat, o mica basilica…am ramas cu siguranta foarte impresionati si ne vom intoarce in viitor. Imi este greu acum sa va insir toate monumentele vazute, mi-ar lua cateva pagini si nu glumesc.

Am vizitat Gallipoli, un minunat orasel port cu o arhitectura dealtfel deja cunoscuta noua  – baroc! Plin de monumente, biserici, in Gallipoli gasim un burg medieval de poveste in care se pierd miile de turisti si localnici , un burg plin de savoare si culori in care ne-am pierdut si noi vreo 4 ore. In micul port de la intrarea in orasul vechi (care dealtfel este inconjurat de ziduri, in trecut era fortareata) in fiecare seara se strang pescarii si servesc peste crud, vin alb si paine. Este o traditie care se intalneste in micile porturi italiene insa este extraordinar de interesant sa vezi acest spectacol de peste in aer liber. Binenteles sotul meu si cumnatul au servit paharul de vin alb spumant cu 2 creveti si 2 scoici crude, cu lamaie si piper! Delicios totul, eu scoici crude nu pot gusta, creveti insa da, confirm ca sunt deliciosi si cruzi daca sunt proaspeti. Dupa care am luat masa chiar langa Domul din Gallipoli , am visitat basilica Sant’Agata (una din cele mai frumoase si importante din Gallipoli), am mancat inghetata mult visata si am cumparat diverse amintiri! Un loc minunat…

Iar plaja, iar soare, iar hamac…vreo 3 zile!!! Si am hotarat sa incheiem vacanta cu o vizita la Santa Maria di Leuca, un alt oras mic situat la marginea lumii (ultima limba de pamant italian)! Legenda spune ca Sfantul Petru a ajuns mai intai aici din Palestina si tot aici a inceput opera sa de crestinizare. „Santa Maria de Finibus Terrae”, basilica ce a fost construită chiar la marginea lumii sau unde se termina pamantul si incepe marea (numele spune tot), în punctul cel mai sudic al tocului Italiei impresioneaza imediat privirile!!! Statuia Madonei situată în vârful unei înalte coloane de marmură, plăcerea de a se afla la marginea lumii şi de a merge pe urmele Sfântului Petru şi ale Sfantului Francesco, portul foarte modern si caracteristic, farul din port, multitudinea de vile construite în cele mai diverse stiluri (o caracteristica a locului)…fac din acest minuscul orasel un loc in care este obligata prezenta o data ce te afli in Salento! Turistii au ce vedea aici iar eu personal va recomand sa il vizitati si sa ii descoperiti magia. Toti 4 am ramas impresionati si timp de 10 minute am privit in nestire atat monumentul Madonei cat si marea, aveam senzatia ca nu mai exista nimic dupa, doar mare si imensitate. Este cel mai important centru de spiritualitate din Salento.

Pot sa spun cu certitudine ca Salento este o zona a Italiei care impresioneaza prin bogatia stilurilor arhitectonice variate, prin bogatia obiectelor de ceramica ce difera de la o localitate la alta, prin varietatea culinara a produselor si prin prospetimea lor…este un spatiu al odihnei, al visarii, al culorilor, departe de viata tumultuoasa a marilor orase, un spatiu in care timpul are o alta dimensiune, un spatiu unde impletirea diferitelor culturi (grecesti, arabesti, hispanice, normande) au dat nastere acestei zone italiane pe care trebuie sa o vedeti la un moment dat in viata. Lecce/Gallipoli sunt la 200 km circa distanta de Bari iar la Bari ajunge Wizz air de la Bucuresti, zbor direct. Preturile sunt foarte accesibile , va spun ca noi mancam in 4 persoane cu 25-30 euro total acasa (gatit) si cu 60/80 euro total in restaurant (depinde cat mancam evident) insa nu e mult, asa-i?

Am terminat vacanta cu 2 zile la Roma si 2 la Gaeta – tot la mare , pe partea opusa Salentului, la niste prieteni. Despre Roma imi este imposibil sa scriu acum, mi-ar trebui vreo 4-5 articole ca sa pot cuprinde macar 60/70% din frumusetea ei insa o prietena de blog Ioana, o va face foarte curand asa ca va invit sa ii cititi blogul si sa cititi despre Roma. Salento ramane in sufletul nostru si o sa ne intoarcem cat de curand!

Va las in compania pozelor pe care le-am facut cu mare placere si daca vreti sa ma intrebati ceva de acest loc, nu ezitati, mi-ar face mare placere! Vreau sa precizez ca acest articol nu se doreste a fi un ghid turistic, este un jurnal privat de vacanta in care am exprimat senzatiile unui sejur pe care nu il vom uita niciodata!

O duminica placuta va doresc!

    

17 thoughts on “Jurnal de vacanta in Salento…

  1. Ma bucur ca ai revenit. Chiar ma intrebam ce e cu tine. Dupa tristul eveniment nu te-am mai „auzit”. Imi pare bine ca ti-ai gasit refugiu in aceasta vacanta bienemeritata si binevenita. Pupici.

  2. Buna ziua,
    fff frumos.
    intentionez sa vizitez zona PUGLIA/SALENTO IN SEPTEMBRIE.

    Va rog daca puteti sa-mi transmiteti adresa /info contact al vilei unde ati stat.si poate mai multe info despre pret proprietari/inchiriere auto /barri airport.
    va multumesc anticipat si va las datele mele de contact.
    RAZVAN

    raztig@gmail.com

  3. Superba prezentare. Felicitari! Si felicitari in general pentru blog! Intentionam sa mergem in vara asta in Puglia si cum obisnuim si noi sa cautam vile de inchiriat pe unde mergem, am rugamintea sa ne spuneti si noua despre vila la care ati stat in Puglia: tarif, date despre proprietarr, etc. Multumesc anticipat. Florin
    Mail: vaios_ink05@yahoo.com

  4. Foarte pasionala descrierea. Poate nu am vazut eu , dar in ce perioada ati fost?
    Eu vreau sa imi petrec vacanta in septembrie la inceput , aproximativ 7 nopti, in Puglia alaturi de iubita, sora si cumnat. Este vreme pt plaja in acea perioada?
    Astept un raspuns daca aveti placere pe adresa de mail: luciantanase88@gmail.com
    Va multumesc anticipat.

      • buna seara si imi cer scuze de intarziere!!! perioada este optimala… de obicei se merge chiar pana in octombrie iar septembrie este perfect ptr ca august este foarte foarte cald…
        scriu curand un raspuns pe email! O seara buna

  5. Buna ziua,
    Intentionam si noi sa petrecem o vacanta in Puglia si, dupa ce am citit postarea , locul in care ati stat pare a fi ideal.Va rog sa-mi trimiteti si mie informatii despre vila , eventual nr de contact
    Multumesc
    Roxana

    • Buna seara, da un loc frumos doar ca daca nu vorbiti italiana aveti nevoie de macar un residence in care sa aveti asistenza in limba engleza… ei mai greu vorbesc engleza :)))).
      trimiteti mi un email si va scriu mai pe larg
      o serara buna
      Loredana

Lasă un răspuns

